۱۳۹۴ اسفند ۱۲, چهارشنبه

دو شرط استقلال از خانواده

آیه 6 سوره نساء

وابتلوا اليتامي حتي اذا بلغوا النكاح فان آنستم منهم رشدا فادفعوا اليهم اموالهم ولا تاكلوها اسرافا و بدارا ان يكبروا ومن كان غنيا فليستعفف ومن كان فقيرا فلياكل بالمعروف فاذا دفعتم اليهم اموالهم فاشهدوا عليهم وكفي بالله حسيبا 

و بی سرپرستان را در مسیر زندگی پرورش دهید تا رسیدن به زمان ازدواج پس اگر در ایشان نشانه های کمال را دیدید....



وابتلوا الیتامی حتی اذا بلغوا النکاح.. و بی سرپرستان را در مسیر زندگی پرورش دهید تا رسیدن به زمان ازدواج...

(هرچند آیه در مورد یتیم راهنمایی کرده است ولی اصول تربیت فرزند هم در این مفاهیم بیان شده است)
کودکان و نوجوانان کم سن و سال که تحت سرپرستی هستند برای اینکه بتوانند روی پای خود بایستند مورد آموزش و امتهان قرار بگیرند حتی تحمل سختی برای پرورش لازم است تا کودک استعدادها و تونایی های لازم را به دست آورد. در اختیار قرار دادن تجربیات کاری و زندگی در اختیار فرزند بدیهی است و حالا همان رفتار نسبت به یتیم توصیه شده است. اما تا چه زمانی فرزند یا یتیم درس بخواند و تجربه کسب کند؟ مانند دوره کنونی آیا پدر و مادر یا سرپرست باید تا سن بالای 20 و یا 30 به آنها خدمات دهد یا همانند کشورهای اروپایی از یک سنی بچه باید خودش مستقل بزرگ شود؟ خداوند به دو شرط اشاره می کند اول: یادگیری مهارت های زندگی و به دست آوردن تجربیات خانواده تا « رسیدن به سن ازدواج » یعنی برقراری رابطه جنسی. بلوغ به معنی رسیدن می باشد و مثلا اگر ما میوه ای را خرید می کنیم از میوه های رسیده انتخاب می کنیم و با عقل همراه نیست که میوه کال را گاز بزنیم. پسر و دختر هم لازم است توانایی امور زناشویی را داشته باشند و ازدواج کودکان و نوجوانان با این شرط اول منتفی است .

فان آنستم منهم رشدا...پس اگر در ایشان نشانه های کمال را دیدید....

در ابتدا نوجوان به رشد جسمی و جنسی دست می یابد و در جوانی توانایی های فکری و عقلی او کامل می شود. بلوغ جنسی به معنی صاحب کمال شدن نیست در ازدواج به این شرط دوم باید دقت کرد که زن و شوهر با درک و احترام متقابل با هم زندگی دوستانه ای را داشته باشند. مهارت های زندگی، آموزشی هست از طرف پدر و مادر برای فرزند و هر آنچه نمایان گر عاقل بودن است در خواستگاری مورد دقت قرار گیرد. بسیاری هستند که فقط بالغ شده اند و فاقد کمالات هستند و اقدام به ازدواج می کنند که با مشکلات همراه است. پس همانگونه که خداوند فرموده، دو آیتم رشد جسمی«جنسی» و خردمند بودن لازمه استقلال از خانواده است که برای ازدواج هم زیربنای یک زندگی موفق می باشد. «در صحبت های قبل از ازدواج به این موارد دقت شود» از این نکته تربیتی می توان دریافت که استعدادهای فرزندان را پرورش داد و آزمایش کرد و با مشکلات روبرو کرد و در نهایت جوان روی پای خودش بایستد، و در زمان مناسب مستقل از خانواده رشد کند.

در حال تکمیل... 
#تربیت فرزند#رفتار با کودکان یتیم







هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر